Tiffanys & Lillsyskon, ♥

Inlägg publicerade under kategorin » 1:a Gravid/förlossning.♥

Av julimamma - 8 april 2010 16:57

Idag så har jag fått en bok som heter; I huvudet på din bebis, skriven av; Maria Zamore.. Tänkte läsa i den boken om en stund och se om den är bra vilket jag hoppas att den är.. Annars idag så har jag diskat lite och plockat ordning med och så har pappa varit över en snabbis idag och vi köpte en barnstol till "lillen" med, en likadan som jag hade när jag var liten.. Har gjort om lite på min blogg idag har inte så mycket energi till så mycket annat just nu för utomhus så regnar det så det är inge kul väder idag heller..

Det som fattas till "lillen" nu är spjälsängen, madrass, täcke, kudde och lite extra sängkläder till den med.. Sen är det lite annat smått och gott med men det är inge akut med det just nu förhoppningsvis så kommer den inte ut fören i Juli som den är beräknad.. Ska lägga mig i sängen nu och läsa boken och vänta tills älsk kommer hem från jobbet och då ska vi äta middag.. Ha det bra! 
(Barnstolen & en ny bild på magen från idag)

Av julimamma - 7 april 2010 21:09

Idag har jag varit hos barnmorskan på en kontroll och det gick bra.. Idag var det ett mirakel att vår barnmorska lyckades hitta blod på mig på första försöket för jag är jätte svårtstucken, men hon tog direkt på handen för det var där hon lyckades få blod sist efter 4-5stick.. Så var det dessutom sista gången vi träffade våran barnmorska så vi lämnade en blomma till henne som ett tack för den tiden.. Hon blev jätte rörd och glad och tyckte det var för mycket.. Kommer verkligen bli konstigt att inte träffa henne någe mer, men jag hoppas den nya är lika bra och trevlig.. Nästa gång så ska jag dit den 27april och sen direkt efter det så ska vi på föräldragruppen.. Tänkte ta en dusch nu sen ska jag kolla på halv åtta hos mig och även på Det okända sen kanske sitta vid datan, så ha det bra!


SF mått är; 26cm..
HB; 123..
socker; 6,1..
Urinprovet; Bra..
Hjärtljuden; 146 i minuten..

Blodtrycket;120/80..
Vikten; +2,5kg.. (Totalt gått upp; 2,5kg under graviditeten..)

Av julimamma - 7 april 2010 21:04

Vecka 26
Kroppen:
Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.


Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.

 

Av julimamma - 31 mars 2010 15:27

* Vecka 25 *
Kroppen: Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på barnmorskemottagningen för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 150 och hjärtljudet låter som en galopperande häst. Man mäter även sitthöjden på barnet, genom att mäta avståndet och blygbenet och övre delen av livmodern. Om du oroar dig inför förlossningen är det dags att börja fundera över hur du kan förbereda dig och vilken hjälp du vill ha. Som partner till en gravid kvinna börjar graviditeten också bli mer påtaglig. Vissa kan känna av liknande symtom som kvinnan har haft, till exempel illamående och viktuppgång. Blivande föräldrar kan börja fundera över om man vill gå någon föräldrakurs och eventuellt anmäla sig till det.


Barnet: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade och barnet kan knyta sina händer och få tag på sina fötter.

 

Av julimamma - 30 mars 2010 22:37

Idag har jag varit ute i det fina vädret och gått en promenad över en timme.. Köpte även ett babygym idag med.. På kvällen så har jag tagit det lugnt åt lite mat sen skulle jag kolla på äntligen hemma men somnade på soffan direkt, älsk väckte mig när det var slut och frågade om jag skulle med in och duscha och nu sitter jag vid datan och tar det lugnt..

 
Idag fyller min pappa dessutom år med, skickade ett sms till han imorse och skrev; "Grattis pappa/svärfar och morfar, ha en bra dag så ses vi på fredag. Önskar Bekka, Robin och barnbarn.." Ska till mina föräldrar på fredag och gratta pappa då och dessutom så kommer min morfar dit med.. Har inte träffat min morfar sen dagen efter julafton.. Imorgon så fyller min svärmor år, men vi ska tydligen inte gratta henne, har ingen aning varför.. Kommer inte på mer och skriva, ha det bra!

Av julimamma - 27 mars 2010 18:52

Idag har vi varit till biltema, Nisses, Ö&B, media markt och Ikea.. På Ikea köpte vi skötbord och 2st förvaringskorgar till "Lillen" som den kan ha sina leksaker i en och gosedjur i den andra.. Köpte även en nu febertermometer idag och en väckarklocka till oss själva.. Köpte även present till min pappa som fyller år den 30mars, hoppas han blir nöjd med den presenten.. Just nu så håller älsk på och diskar, han är så duktig.. Jag har jätte ont i huvudet ska vila en stund och ta det lugnt resten av kvällen.. Ha det bra!
 

Av julimamma - 25 mars 2010 19:57

Idag har jag och min pojkvän varit tillsammans i 32månader och förlovade i 11månader.. Dagen har varit lugn har varit med älsk på hans jobb en stund idag och sen åkte jag hem och väntade på mamma.. Skulle iväg och kolla på en barnvagn idag som mina föräldrar har köpt till oss, tusen tack den är verkligen jätte fin.. Ikväll så ska vi äta våfflor med grädde och jordgubbsylt, ska bli jätte gott och ska kolla på Sveriges värsta bilförare.. Senare ikväll blir det och ta det lugnt.. Ha det bra!
  (Våran barnvagn)

Av julimamma - 24 mars 2010 19:30

När fick du reda på att du var gravid? 27januari 2010..
Var bebisen planerad? Nej..
Mår du illa? Ja, till och från..
Hur är ditt hår? Ingen skillnad..
Halsbränna? Har det väldigt sällan, ibland på kvällarna..
Gråter du för ingenting? Det händer..
Är du känslig? Beror på vad de gäller..
Vad gillar du för mat? Mat – BLÄ!!
När kände du bebisens första sparkar? Den 25februari 2010, vecka; 20 (19+1)..
Är du ofta orolig? Väldigt sällan..
Sparkar bebisen mycket? Ja, den sparkar mycket..
Har du bristningar? Nej, är i vecka 22..
Hur kommer det sig att du behöll bebisen? Fanns inga direkta alternativ på abort..
Blött någon gång? Nej, men haft bruna flytningar..
Lever du på som vanligt? Ja, så gott som tar bara det lugnare..
Hur gammal var du när du blev gravid? 21..
Hur tog dina föräldrar det? Blev chockade det var inte så lång tid efter min abort, men dom blev även glada..
Hur tog din partner det? Han misstänkte det innan vi fick veta det, men han blev chockad ändå..
Vart bor ni? I en lägenhet..
Hur många ultraljud har du gjort? 2..

»Lite info om mig:


» Lite info om mig:
Ålder: 25år -88 maj.
Sysselsättning: Mammaledig.
Civil Status: Förhållande.
Familj: Sambo "R", dottern Tiffany och lillsyskon i juni.
Djur: 2st katter.

Månaden:

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013
>>>

»Tiffany ♥

17Juli 2010, 

Tiffany, 2år & 11,5månad. 
3840gram & 49cm lång.

Vikt:
10.250gram, längd: 83cm.
Datum: 17juni 2013

»Gravid lillsyskonet, ♥

*41* +  42.. 

BF 25Juni 2013.
Lillebror / Lillasyster ?? 

Kategorier:

Arkiv

Tidigare år!

Nyfiken, fråga mig:

5 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards