Tiffanys & Lillsyskon, ♥

Alla inlägg under mars 2012

Av julimamma - 31 mars 2012 23:12

Sover:
Tiffany somnar för nätterna kl: 20:15 - ca 09:30. Har varit duktig och sovit hela nätterna sen hon var liten.
(Börja vakna mellan kl 8:45-9:30 på  morgonen, bättre de än kl 10-12.)

Är: 

En bestämd och envis tjej, och för det mesta väldigt nöjd. En tjej som vet oftast vad hon vill!


Tänder: 

12stycken, just nu. 6st nere & 6st uppe.

Favoritsaker:
Böcker, köksredskap, dockor, gåbilen, bollar, leksaker som låter, blinkar och de ska gärna vara knappar. Leker gärna med leksaksbilar, pussel osv.


Gillar:
Tiffany tycker om de mesta. Tycker om att läsa böcker och lyssna på saga när man läser för henne. Vill gärna vara mycket ensam i sitt rum och leka. Tycker jätte mycket om djur och vill gärna klappa om hon får. Så tycker hon om att göra saker som man inte får göra, kan vara olydig ibland. Såklart tycker hon om att gå när man håller i hennes händern med.

Gillar inte: 

Hon gillar det mesta utom att ta sprutor och blodprover. Kommer inte på någonting annat faktiskt.

Kan: 
- Sitta själv.
- Hasar runt på magen.
- Hasar runt på rumpan.
- Stå emot möbler.
- Går sidled mot möbler.
- Går när man håller i händerna.
- Klappa händerna.
- Vinka på olika sätt.
- Ruska på huvudet Ja & Nej.
- Peka ut vissa kroppsdelar.
- Dansar till musik.
- Pincettgreppet.
- Äter mycket själv med händerna.
- Börjar kunna dricka ur glas/mugg.
- Pussas.
- Klappar gärna en på axeln.
- Börja slås även på käften.
- Kan klappa fint.

- Försöker härma mera ord.

- Lärt sig och sätta sig upp från liggandes.
- Ställa sig upp emot saker ibland.

- Lärt sig bitas. (inte bra sak.)
- Börja klättra emot oss tex soffan/golvet. Osv..


Säger:
Mamma, pappa, e dä, titta, tutt & moll(katterna), dåtta(råtta), djika(dricka), tata(tack), öja(blöja), a e de?(vad är de?) ja, nej, hej. äta, inte , fove, okej, kaka, akta, anka osv.


Övrigt: 

♥ Tiffany har storlek: 80/86 på kläder.

♥ Hon använder Libero upandgo storlek: 4. (7-11kg)
♥ Sover 1gång om dagen nu och bara 1timme.
♥ Bassängträning 1gång/veckan, tycker hon är roligt.
♥ Försöker gärna jaga katterna & råttan.
♥ Är en stark och envis tjej som verkligen kämpar!
 
Bild från september 2011.

Av julimamma - 31 mars 2012 22:50

Så nu ser Tiffanys måltider ut:
Frukost kl 10:00 = Gröt & 2års välling 200ml.
Mellanmål kl 12:00 = Maka & Smoothie 200ml.
Mat kl 14:30 = Vanlig mat & Mjölk.
Middag kl 17:30 = Vanlig mat & Mjölk.
Kvällsmål kl 19:45 = Gröt & 2års välling 200ml.

Tiffany har börja dricka SEMPER 2 års välling med frukt & yougurt.  (Fast hon har alltid druckit semper.) Men innan jag köpte den välling så pratade jag med dietisten och kolla lite saker och hon tyckte det var jätte bra att vi hade fått TIffany och börja dricka välling igen och de gjorde ingenting att hon drack 2års vällingen redan nu för hon är snart de.
Eftersom Tiffany har börja dricka vällng och sen speciall.smoothie så behöver Tiffany inte dricka sin spec.ersättning längre bara ibland om hon inte vill dricka sin välling på morgonen. Så om de funkar bra så ska Tiffany få sluta med sin spec.erästtning som är Infatrini.

Av julimamma - 31 mars 2012 22:31

Då är de sista mars redan..
Imorse vaknade jag och Tiffany vid kl 09:15 och gick upp vid kl 09:30 och då fick hon välling och så klädde jag på henne och sen fick hon leka en stund och jag åt frukost med brorsan. Så började jag dammsuga och brorsan torkade av och passade Tiffany, sen tog vi de lugnt och kollade på tv men jag somnade och brorsan passade Tiffany i 1timme. Sen tog jag en dusch och sen fick Tiffany mellis och sen gick vi ut på en promenad och TIffany somnade i vagnen ganska direkt. Så när vi kom hem så var Tiffany fortfarande trött så jag la henne i sängen och hon sov 1timme till då åt jag och brorsan mat. Sen vilade vi en stund sen kl 18:20 så kom mamma och pappa hem igen från kryssningen och så kom "R" dit med och fikade sen åkte vi hem.
Men innan vi åkte hem så åkte vi till Ica Maxi och handla lite sen hem och Tiffany fick välling och sen sova för natten och somnade utan några problem så jag har packa upp de vi hade med oss till mina föräldrar.

Nu under kvällen blir de och ta de lugnt och lägga sig skapligt är jätte trött redan nu, kommer inte på så mycket mer och skriva nu ikväll. Ha de bra!

Av julimamma - 30 mars 2012 23:17

Imorse vaknade Tiffany redan kl 07:30 och ville inte somna om men mamma tog henne så jag fick ligga kvar på soffan en stund och sen vid kl 09:00 så gick vi upp till pappa med frukost och presenter för han fyller år idag. GRATTIS PAPPA!
Under förmiddagen blev de och plocka ordning lite och äta frukost och vid kl 12:15 gick vi till station för att göra mamma och pappa sällskap till bussen. Jag, "R" och Tiffany gav pappa en kryssning som present till birka paradise kryssning med mamma. När dom åkte iväg så gick jag, brorsan och Tiffany till affären och handla lite sen gick vi till lekparken(Pinnparken) sen gick vi hem igen och på vägen hem plockade vi blommor, kottar och pinnar.  När vi kom hem så fick Tiffany välling för hon var jätte trött sen somnade hon ganska direkt sen sov hon i 2,5timme och jag passade även på och vila en stund jag med.
Under kvällen har jag spelat Yatzy och jag 2gånger för sista gång vann han över mig, annars under kvällen har jag kollat på Unga mödrar och nu kollar jag på tv med brorsan. Kommer inte på så mycket mer och skriva ikväll. Ha de bra!

Av julimamma - 29 mars 2012 23:45

Idag är de torsdag och imorse vaknade vi vid kl 9 och då fick Tiffany sin välling och drack upp ALLT. Sen ringde jag till dietisten och sjukgymnasten för att få prata med dom och dom var jätte nöjda med att de har gått så bra för TIffany nu. Vid kl 12 så kom min mamma och brorsan över för att hämta mig och Tiffany så vi åkte till Willys och där köpte jag bland annat välling till Tiffany och sen åkte vi till Kungsör. Annars under dagen har de blivit mycket lek och bus samtidigt vart de mycket träning idag med för Tiffany.  När jag, mamma och TIffany skulle gå ut på promenad så kom vi inte långt alls innan de började spöregna så vi gick in igen och efter ca 1ominuter var de fint väder igen. Så jag Tiffany på soffan och la mig brevid henne för att hon skulle somna och inte ramla ur soffan så kollade jag på tv och slumrade till lite jag med, men de var skönt. Annars under kvällen har jag, mamma och brorsan spela Yatzy och mamma vann idag med 4poäng mer än mig. Jag ska strax sova för jag är jätte trött och Tiffany sover som en stock med i sin säng. Skriver mer imorgon under dagen när jag har tid. Ha de bra!

Av julimamma - 28 mars 2012 23:53

Den dagen du föddes är de bästa som någonsin har hänt mig för du är verkligen älskad från första stund.
Meningen med livet är att få skydda dig och ge dig en trygg uppväxt och mycket kärlek.
Ibland har man känt sig som en världelös mamma när du har fått gått igenom så mycket att du behövde

gå igenom det gjorde verkligen ont i hjärtat och sig dig ligga där.
När du hade ont så kunde man inte bara plocka upp dig och trösta dig då kände man sig att man inte fanns

 där för dig när du verkligen behövde mig. Men jag fanns vid din sida och höll dig hårt i handen och klappade

på ditt huvud och hoppasdes på att de hjälpte men du vart lugn igen och somnade så sött.
Jag älskar dig Tiffany, kärleken till dig går inte och beskriva med ord!
 
(En bild på oss när du är några minuter gammal.)



Av julimamma - 28 mars 2012 22:22

Under kvällen har vi tagit de lugnt och har ätit tacos och till efterrätt har vi ätit jordgubbar med grädde och Tiffany fick också jordgubbar och hon drack grädden istället och hon tyckte det var gott. Sen fick Tiffany leka en stund och vi tog de lugnt och vid kl 20:30 kom Tiffany i sängen för natten och sover fortfarande.
Jag har gjort om min blogg lite nu tänkte jag kolla på 112-på liv och död sen ska jag hänga tvätt och sen duscha och sen blir de och sova för natten. Kommer inte på så myckt mer och skriva ikväll, skriver mer imorgon när jag har tid. Ha de bra!

Av julimamma - 28 mars 2012 19:53

 
Äter:
Frukost
kl 09:30 = Gröt & 2års välling.

Mellanmål kl 11:30 = Smoothie & frukt.
Mat kl 14:30 = Vanlig mat & Ersättning/mjölk.
Middag kl 17:30 = Vanlig mat & Ersättning/mjölk.
Kvällsmål kl 19:45 = Gröt & 2års välling.

Det är Tiffanys smoothie som hon tycker om.(Jordgubb & sommarfrukter)
Så ser Tiffanys nya måltider och matportionerna nu. Det med smoothie de är en ny sak vi ska börja med som vi har fått av dietsten. Vi har testat ut två stycken smacker som Tiffany tyckte om som vi kan varjera med så hon inte ska tröttna på de. Så har vi även testat med och erbjuda TIffany 2års välling eftersom den andra vällingen för 1½år den tog hon inte emot. Så vi trodde de var så att hon inte ville ha välling längre men så kom vi på att de kan vara ENKELT att hon ville bara ha en annan välling som hon blir mer mätt på och en ny smack med.

Tiffany började med välling första gången när hon var:

8månader = 8månaders vällingen,

10månader = 1års vällingen,
13,5månader = 1½års vällingen,

20,5månader = 2års vällingen,
  

»Lite info om mig:


» Lite info om mig:
Ålder: 25år -88 maj.
Sysselsättning: Mammaledig.
Civil Status: Förhållande.
Familj: Sambo "R", dottern Tiffany och lillsyskon i juni.
Djur: 2st katter.

Månaden:

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

»Tiffany ♥

17Juli 2010, 

Tiffany, 2år & 11,5månad. 
3840gram & 49cm lång.

Vikt:
10.250gram, längd: 83cm.
Datum: 17juni 2013

»Gravid lillsyskonet, ♥

*41* +  42.. 

BF 25Juni 2013.
Lillebror / Lillasyster ?? 

Kategorier:

Arkiv

Tidigare år!

Nyfiken, fråga mig:

5 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards