Tiffanys & Lillsyskon, ♥

Alla inlägg under februari 2012

Av julimamma - 29 februari 2012 22:13

Kan börja med och skriva att Tiffany vaknade kl 10:30 och vi åt frukost som vanligt och sen fick hon leka en stund och jag hade Pysen lös en stund. Så började jag plocka ner mat och lite så jag och Tiffany kunde gå ut en stund för jag har hade fått nog. Jag ville veta vad Tiffany vägde och så ville jag komma ut på en promenad i de vackra vädret. Så när vi väl kom ut så träffade vi på några bekanta och hälsade på dom.
Så när vi kom till BVC och för att ta en viktkontroll så vägde jag henne och trodde inte mina ögon så jag testade och sätta Tiffany på vågen 3gånger men de vart samma resultat varje gång. Men vikten stod på 7800gram, sist vi vägde henne var i Göteborg då vägde hon 7560gram den 26januari, och hon har gått upp 240gram på 1månad. Sen gick vi till Hemköp och handla lite sen gick vi hem, men Tiffany somnade i vagnen ganska direkt när vi kom ut från BVC och sov tills vi kom hem. Så hon sov ca 30minuter i vagnen sen la jag henne i sängen och efter en stund vart hon ledsen så jag bytte blöja och gav henne en flaska med erästtning sen somnade hon om igen.
När hon vaknade hade hon ont i magen och var jätte varm, så vi tog tempen på henne och den visade 39,4grader, så vi gav henne alvedon(flytande) men den kom upp lika fort igen. Så hon fick en i rumpan istället sen ville vi inte ge henne någon gröt eller något för hon fick smaka lite av våran mat men den kom också upp ganska direkt. Så vi väntade ca 30minuter till sen fick hon spec.ersättningen som jag fick när jag också  var liten. Så jag gjorde ordning lite av den och de fick Tiffany faktiskt behålla och så tog vi tempen igen och då visade den 37,5grader. Sen borstade vi hennes tänder och bädda ner henne och hon somnade jätte snällt.

När Tiffany äntligen hade kommit i sängen så var tvättmaskinen igång och jag släppte ut Pysen sen stund till och sen när tvätten var klar så hängde jag upp den och så tog jag en dusch. Annars brukar jag inte vanliga fall tvätta helst efter kl 20, men ikväll blev de så eftersom Tiffany hade spytt lite så de var lika bra och tvätta upp de direkt än att känna lukten. Så nu tänkte jag kolla på 112-på liv och död sen sova, är jätte trött ikväll fast jag vilade en stund under eftermiddagen. Kommer inte på så mycket mer och skriva om dagen. Hoppas Tiffany är bättre och piggare imorgon. Ha de bra!


En bild på Tiffany strax innan hon fick gå och sova.
Det är Tiffanys hand i från "Min första bok". Ville bara rita av hennes hand igen 1år senare och se hur mycket den hade växt och det är ganska mycket iallafall för hennes del.


Av julimamma - 29 februari 2012 17:00

Tänkte bara skriva ett kort inlägg just nu.. Skriver mer senare under kvällen..
Vi har varit ute på promenad under dagen och just nu sover Tiffany middag och jag tänkte vila en stund är ganska trött just nu. Skriver mer senare. Ha de bra!

Av julimamma - 28 februari 2012 22:27

Under dagen har vi busat massor och lekt samtidigt så har vi även tränat en del. Så har Tiffany även fått bada och sen fick hon leka en stund så fick hon gröt och de gick bra och mata henne idag med. Annars under dagen har jag varit lite allmänt slö i kroppen och pigg i vissa perioder. Annars somnade hon jätte lugnt och snällt ikväll och somnade ganska direkt.
Just nu kollar jag på 112-på liv och död sen ska jag kolla på Det okända från i måndags. Sen ska jag sova för natten är ganska trött just nu. Så ska jag även släppa in Pysen som är lös just nu på golvet. Kommer inte på så mycket mer och skriva om dagen/kvällen, skriver mer imorgon. Ha de bra! God natt! =)

Av julimamma - 28 februari 2012 15:26

Som ni kanske har sätt så har jag uppdaterat lite om Tiffanys:
- Tiffanys matutveckling.
- Tiffanys utveckling.
- Tiffany 1½-2år.

Men iallafall så vaknade vi vid kl 10:15 idag och gick upp vid kl 10:30 sen åt vi frukost. Tiffany fick leka en stund och så plockade jag ordning lite i sovrummet, satte igång en maskin med tvätt, tränat med Tiffany, diska, gjort rent Tiffanys flaskor, gett Tiffany mellis så la jag henne så hon fick sova middag.
Nu tänkte jag plocka ner den torra tvätten sen hänga upp den nya och plocka in den rena tvätten i skåpen. Så blir de och kolla på Unga mödrar samtidigt och vid kl 17 ska Tiffany få mat sen ska vi busa/leka tills "R" kommer hem från jobbet. Under kvällen ska Tiffany bada och sen blir det och ta de lugnt. Skivier kanske mer under kvällen, ha de bra! =)

Av julimamma - 28 februari 2012 15:14

Äter: 
Frukost kl 10:00 = Havregrynsgröt +Mjölk.
Mellis kl: 12:00 =  Kräm,maka +Mjölk.
Mat: 14:00 = Vanlig mat +Mjölk/vatten/jucie.
Middag kl: 17:00 = Vanlig mat +Mjölk/vatten/jucie.
Kvällsmålet kl 19:45 = Havregryn./managryn.gröt +Mjölk.

Ibland får Tiffany sin spec.ersättning till mat 1-2gånger om dagen. Hon tycker bättre om mjölk/vatten/jucie. Tiffany tycker inte om vällingen längre inte lika mycket som förut så därför får hon de bara ibland nu.
Matredsakp som Tiffany äter med. :)

Av julimamma - 28 februari 2012 14:56

Gillar:
Gillar att leka med det mesta som dom flesta barnen. Så tycker hon även om bassängträningen som vi har 1gång/veckan. Tycker verkligen om djur som katter, hundar och råttan(Pysen). Tycker gärna om att göra saker som hon inte får göra, en olydig busunge ibland. Såklart tycker hon om att gå när man håller i hennes händer och stå emot möbler.

Gillar inte: 
Hon gillar det mesta utom att ta sprutor och blodprover. Så tycker hon inte om när vi säger NEJ eller AJAJ, då kan hon bli ledsen ibland.

Äter: 
Frukost kl 10:00. (Havregrynsgröt +Mjölk.)
Mellis kl: 12:00.  (Kräm,maka +Mjölk.)
Mat: 15:00. (Vanlig mat +Mjölk/vatten/jucie.)
Middag kl: 18:00. (Vanlig mat +Mjölk/vatten/jucie.)
Kvällsmålet kl 19:45. (Havregryn./managryn.gröt +Mjölk.)
Ibland får Tiffany sin spec.ersättning till mat 1-2gånger om dagen. Hon tycker bättre om mjölk/vatten/jucie.
 

Sover: 

Sover hela nätterna från ca kl 20:15 - ca 10:00. Men hon har alltid sovit hela nätterna även som liten.


Kan: 
Sitta själv.
Hasar runt på magen.
Hasar runt på rumpan.
Stå emot möbler.
Går när man håller i händerna.
Klappa händerna.
Vinka på olika sätt.
Ruska på huvudet Ja & Nej.
Peka ut vissa kroppsdelar.
Börja dansa.
Plockar mycket med pincettgreppet.
Äter mycket själv med händerna.
Börjar kunna dricka ur pipmugg.
Pussas.
Klappar gärna en på axeln.
Börja slås ibland. Osv..


Säger:
Mama, papa, e dä, titta, tutt & moll(katterna), ja, nej, hej. äta, inte, dåtta(råtta), fove osv.


Är: 

En bestämd och envis tjej, och för det mesta väldigt nöjd. En tjej som vet oftast vad hon vill.


Favoritsaker:

Gåbilen, bollar, xbox-dosa, leksaker som låter, blinkar och de ska gärna vara knappar. Leker gärna med leksaksbilar,  pussel och (gärna saker som man inte får röra tex mammas bankdosa) osv.


Tänder: 

12stycken, just nu. 6st nere & 6st uppe.


Övrigt: 

♥ Tiffany har stl: 80 på kläder.

♥ Hon använder Libero upandgo - stl: 4. (7-11kg)
♥ Gillar och gå när man håller i hennes händer.
♥ Står gärna emot möbler te.x vardagsrumsbordet.
♥ Sover 1gång om dagen nu och bara 1timme.
♥ Gillar att få bada på bassängträningen, är som en fisk i vattnet.
♥ Försöker gärna jaga katterna.
♥ Är en stark och envis tjej som verkligen kämpar!
 
( Det som är markerat med FÄRGEN är de som är nytt just nu..)

Av julimamma - 28 februari 2012 14:49

 
Tiffany har fått sin 12:e tand i fredags den 24februari. Så nu är de inte många tänder kvar som ska komma. För knappt 1år sen fick hon sina första 2tänder. Sen mellan mars - september så hade hon uppbehåll sen kom tänderna varje månad. Men just dom sista är kindtänder och den första var värst dom andra har typ bara ploppa upp, hon har varit lite gnällig men inte så mycket mer..

Av julimamma - 28 februari 2012 14:28

  • Hur mår familjen? (barn/föräldrar/syskon)
    Tiffany mår bra och är nöjd. Vi föräldrar mår bra och hjälps åt mer tillsammans.


  • Hur ser en vanlig dag ut hos er(oss)?
    Går upp vid kl 10 ca. Äter frukost, Tiffany leker en stund, tränar tillsammans, Tiffany får mellis och sen sover hon middag vid kl ca 14-15, när hon vaknar tar vi de lugnt en stund så hinner vakna till sig. så blir de och träna en stund till och efter de blir de mat och så blir de leka en stund. vid kl 19 får hon gröt och sen sova för natten vid kl 20.



  • Hur ser barnets dag ut på förskolan?
    Tiffany går inte på förskolan.



  • Hur går det med mat/matsituationen?
    Tiffany äter jätte bra nu och äter det mesta och har börja dricka mjölk/jucie/vatten men ibland ersättning. Hon äter gärna grönsaker med och får plocka mycket med maten själv.



  • Hur fungerar sömn/sovvanor?
    Tiffany sover middag 1timme under eftermiddagen, sen sover hon för natten kl 20:00 till kl 10:00 ungefär. Sover oftast hela natten utan några problem men ibland vaknar hon till men somnar om direkt.(mardröm).



  • Hur använder barnet spårket?
    Kan säga några ord och försöker härma oss. Försöker och försöker, men ibland använder hon fingret och pekar på saker. Frågar gärna mycket med "Titta, edä? Titta." Ja,nej".



  • Går barnet säkert utan stöd?
    Nej, Tiffany kan inte gå själv. Hon går med hjälp av att hålla oss i händerna mycket och emot möblerna.

    Gammal bild sen i septmber 2011. 

»Lite info om mig:


» Lite info om mig:
Ålder: 25år -88 maj.
Sysselsättning: Mammaledig.
Civil Status: Förhållande.
Familj: Sambo "R", dottern Tiffany och lillsyskon i juni.
Djur: 2st katter.

Månaden:

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

»Tiffany ♥

17Juli 2010, 

Tiffany, 2år & 11,5månad. 
3840gram & 49cm lång.

Vikt:
10.250gram, längd: 83cm.
Datum: 17juni 2013

»Gravid lillsyskonet, ♥

*41* +  42.. 

BF 25Juni 2013.
Lillebror / Lillasyster ?? 

Kategorier:

Arkiv

Tidigare år!

Nyfiken, fråga mig:

5 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards