Tiffanys & Lillsyskon, ♥

Alla inlägg under september 2010

Av julimamma - 5 september 2010 17:56

Förlossningen..
Ringde in till förlossningen den 15juli kl 19 för att jag hade haft värkar hela dagen och hade var hemma ensam med för älsk var på jobbet.. Vi fick skulle komma in till kl 21,30 och vi kom dit och det var fullt på förlossningen så vi fick komma in till ett undersökningsrum och kollade hur värkarna var och hur mycket jag var öppen.. Jag var öppen bara 2cm men värkarna var väldigt kraftiga så vi fick vara kvar ett tag och se om någonting hände eller om vi skulle få åka hem igen.. Vid kl 01,30 så kollade dom om jag hadde öppnat mig mer men det hade jag inte, men dom tyckte att värkarna var väldigt kraftiga men fick åka hem iallafall och då var kl 02,00.. Gick till bilen och då blev värkarna redan då värre men just då ville jag bara hem och försöka sova för jag var jätte trött.. Vid kl 03.30 ringde vi till förlossningen igen för det hade blivit värre och sömntabletterna ville inte hjälpa heller så dom sa att vi skulle komma in direkt.. När vi kom fram igen så var kl ungefär 04.00 och fick bli undersökt igen och då hade jag öppnat mig 2,5cm och värkarna var kraftigare och så gick vattnet med precis efter undersökningen, så vi fick stanna kvar på förlossningen.. Så på fredagmorgon gick vi runt på förlossningen för att hoppas på att det skulle komma igång på riktigt, klockan 6 på morgonen ringde jag mamma och bad henne komma dit och hon kom till förlossningen runt kl 12.. Vid klockan 13 så tog jag ett varmt bad för att se om det hjälpte och det var riktigt skönt för stunden sen blev vattnet kallt.. Sen under dagen fick jag smärtstillande för att jag skulle försöka sova men det gick inte så bra.. Under kvällen så blev värkarna värre och värre så jag fick luftgas och just då var det min bästa kompis, men när jag tyckte att den inte hjälpte då fick jag EDA och då var klockan runt 21,30 och då var jag öppen 6-7cm.. Men läkaren var tvungen och sticka mig i ryggen tre gånger innan den kom in på rätt ställe i ryggen, när den väl började hjälpa mot smärtan så kunde jag sova en stund och det behövde jag verkligen.. När klockan 00.00 så började jag krysta och det tog totalt 56minuter innan vi fick veta vad vi hade fått, och det blev en dotter (Tiffany) hon föddes kl 00.56 och var 49cm lång och vägde 3840gram.. Vi hade redan kommit överrens om att hon skulle heta Tiffany om det blev en dotter.. Robin klippte navelsträngen och sen fick jag upp henne på bröstet..


Vid klockan 5 på morgonen så vart vi uppflyttade till BB och då åkte Robin hem till katterna och gav dom mat och så tänkte han passa på och vila en stund med hemma.. Vid klockan 6 på morgonen så kollade sköterskorna syresättningen i blodet på Tiffany och hon skulle ligga över 95 för att det skulle vara bra men hon låg mellan 85-90 så jag fick ha Tiffany i famnen hud mot hud för att se om det skulle hjälpa hon låg hos mig i 2timmar men det hjälpte inte.. Så hon blev ner flyttad till avdelningen 69 och där tog dom rönken på lungorna och på gjorde dom ultraljudsundersökning.. Lungorna såg jätte bra ut och efter det gick jag och mamma där ifrån en stund för jag tänkte äta lite frukost på BB.. Men kom bara till hissen och åkte upp sen när vi kom ut från hissen så svimmade jag och slog huvudet i golvet och mamma sprang efter hjälp direkt hon vart jätte rädd.. Sköterskorna hämtade min säng och körde mig in till vårat rum och så kom dom in med frukost och då ringde mamma till Robin för att bad honom komma.. När Robin hade kommit så gick vi till den avdelningen Tiffany låg på, och då fick vi veta att Tiffany hade hjärtfel och läkarna ville skicka henne till Göteborgs sjukhus för vidare undersökningar och dit skulle hon åka med helikopter och det var redan samma kväll.. Hon åkte klockan 18 på kvällen med helikoptern och var framme klockan 20 och vi fick åka med taxi ner och det var  kl 20;30 vi åkte. Vi kom fram till Göteborg klockan 1 (natten mellan lördag och söndag).. Vi kom upp till BB och sen fick vi vårat rum och efter det gick vi till Tiffany för att se att hon mådde bra sen gick vi och la oss för natten.. 
( Det var min förlossningsberättelse och lite efteråt vad som hände.. )

  ( Bilder under tiden vi var i Göteborg..)

Av julimamma - 5 september 2010 17:15

Förlossningen..
Ringde in till förlossningen den 15juli kl 19 för att jag hade haft värkar hela dagen och hade var hemma ensam med för älsk var på jobbet.. Vi fick skulle komma in till kl 21,30 och vi kom dit och det var fullt på förlossningen så vi fick komma in till ett undersökningsrum och kollade hur värkarna var och hur mycket jag var öppen.. Jag var öppen bara 2cm men värkarna var väldigt kraftiga så vi fick vara kvar ett tag och se om någonting hände eller om vi skulle få åka hem igen.. Vid kl 01,30 så kollade dom om jag hadde öppnat mig mer men det hade jag inte, men dom tyckte att värkarna var väldigt kraftiga men fick åka hem iallafall och då var kl 02,00.. Gick till bilen och då blev värkarna redan då värre men just då ville jag bara hem och försöka sova för jag var jätte trött.. Vid kl 03.30 ringde vi till förlossningen igen för det hade blivit värre och sömntabletterna ville inte hjälpa heller så dom sa att vi skulle komma in direkt.. När vi kom fram igen så var kl ungefär 04.00 och fick bli undersökt igen och då hade jag öppnat mig 2,5cm och värkarna var kraftigare och så gick vattnet med precis efter undersökningen, så vi fick stanna kvar på förlossningen.. Så på fredagmorgon gick vi runt på förlossningen för att hoppas på att det skulle komma igång på riktigt, klockan 6 på morgonen ringde jag mamma och bad henne komma dit och hon kom till förlossningen runt kl 12.. Vid klockan 13 så tog jag ett varmt bad för att se om det hjälpte och det var riktigt skönt för stunden sen blev vattnet kallt.. Sen under dagen fick jag smärtstillande för att jag skulle försöka sova men det gick inte så bra.. Under kvällen så blev värkarna värre och värre så jag fick luftgas och just då var det min bästa kompis, men när jag tyckte att den inte hjälpte då fick jag EDA och då var klockan runt 21,30 och då var jag öppen 6-7cm.. Men läkaren var tvungen och sticka mig i ryggen tre gånger innan den kom in på rätt ställe i ryggen, när den väl började hjälpa mot smärtan så kunde jag sova en stund och det behövde jag verkligen.. När klockan 00.00 så började jag krysta och det tog totalt 56minuter innan vi fick veta vad vi hade fått, och det blev en dotter (Tiffany) hon föddes kl 00.56 och var 49cm lång och vägde 3840gram.. Vi hade redan kommit överrens om att hon skulle heta Tiffany om det blev en dotter.. Robin klippte navelsträngen och sen fick jag upp henne på bröstet..

Vid klockan 5 på morgonen så vart vi uppflyttade till BB och då åkte Robin hem till katterna och gav dom mat och så tänkte han passa på och vila en stund med hemma.. Vid klockan 6 på morgonen så kollade sköterskorna syresättningen i blodet på Tiffany och hon skulle ligga över 95 för att det skulle vara bra men hon låg mellan 85-90 så jag fick ha Tiffany i famnen hud mot hud för att se om det skulle hjälpa hon låg hos mig i 2timmar men det hjälpte inte.. Så hon blev ner flyttad till avdelningen 69 och där tog dom rönken på lungorna och på gjorde dom ultraljudsundersökning.. Lungorna såg jätte bra ut och efter det gick jag och mamma där ifrån en stund för jag tänkte äta lite frukost på BB.. Men kom bara till hissen och åkte upp sen när vi kom ut från hissen så svimmade jag och slog huvudet i golvet och mamma sprang efter hjälp direkt hon vart jätte rädd.. Sköterskorna hämtade min säng och körde mig in till vårat rum och så kom dom in med frukost och då ringde mamma till Robin för att bad honom komma.. När Robin hade kommit så gick vi till den avdelningen Tiffany låg på, och då fick vi veta att Tiffany hade hjärtfel och läkarna ville skicka henne till Göteborgs sjukhus för vidare undersökningar och dit skulle hon åka med helikopter och det var redan samma kväll.. Hon åkte klockan 18 på kvällen med helikoptern och var framme klockan 20 och vi fick åka med taxi ner och det var  kl 20;30 vi åkte. Vi kom fram till Göteborg klockan 1 (natten mellan lördag och söndag).. Vi kom upp till BB och sen fick vi vårat rum och efter det gick vi till Tiffany för att se att hon mådde bra sen gick vi och la oss för natten.. 
( Det var min förlossningsberättelse och lite efteråt vad som hände.. )

  ( Bilder under tiden vi var i Göteborg..)

Av julimamma - 3 september 2010 23:16

Idag vaknade jag ensam i våran säng för älsk var på jobbet idag och han började kl 7.. Tiffa vaknade första gången kl 03.45 och då gav jag henne mat och byte blöja på henne sen somnade hon om igen och sen vaknade hon igen kl 5, 7,8 och 9 så då gav jag upp det var bara att gå upp med henne och mata henne igen och så klädde jag på henne och så skulle jag äta frukost men det var inte alls lätt med en liten Tiffa som var ledsen.. Var ute på promenad med henne över en timme för att hon skulle sova i vagnen för det älskar hon göra, även om jag inte hade egentligen någon ork till det så gjorde jag det iallafall.. Annars idag har vi mest tagit det lugnt för jag har varit trött och har inte haft någon ork i kroppen alls, vet inte om det är förkyldning på gång eller vad det är.. Men har haft jätte ont i huvdet dag och då tog jag en alvedon och vilade en stund när älsk hade kommit hem från jobbet sen gick vi och handla lite.. På kvällen så vart jag nyfiken på om jag hade någon bröstmjölk kvar eller om jag ska börja pumpa igen eftersom det har gått några dagar sen jag pumpade sist nästan en vecka sen.. Jag fick ut en del iallafall så jag ska testa igen imorgon får vi se hur det är då, om jag ska fortsätta eller om jag ska sluta helt.. Tiffa sover sen kl 22 och hon har börja med att sova för natten nu runt kl 21-22 varje kväll det är ganska skönt faktiskt.. Jaja, kommer inte på något och skriva nu så jag ska sova strax.. Ha det bra!

Av julimamma - 1 september 2010 22:49

Nu är det en ny månad och dessutom en höstmånad tiden går verkligen fort.. Men idag har jag möblera om hemma, städa, diska, tvätta, plocka över Tiffas kläder till hennes byrå och sen varit och kollat på fotbolls match.. Just nu ligger Tiffa och sover i sin säng och hon har sovit ett tag med.. Hon blev av med sin sond igår och det har gått bra och mata henne idag med flaskan, hon blir inte ammad hon får ersättning.. Anledningen till att hon inte blir ammad är för att hon själv inte vill det men jag pumpade till henne i början och det gick bra men efter att ha varit på sjukhuset ett par veckor så började jag verkligen må dåligt både fyskiskt och psykist så jag hade ingen matlust heller, och för att hålla igång bröstmjölken är det ju viktigt att man dricker och äter ofta men det gick inte så bra så bröstmjölken är typ slut.. Men när hon fick bröstmjölk så åt hon bättre faktiskt men nu äter hon ersättningen med så det är det viktigaste att hon äter åtminstonde och växer som hon ska och går upp i vikt nu.. Imorgon ska vi träffa dom andra mammorna från föräldrargruppen och gå en promenad och efter det gå till barncafét på stan, annars imorgon vet jag inte vad som händer det blir väl och ta det lugnt och mysa med Tiffa hela dagen.. Jaja, kommer inte på något mer och skriva ikväll så ha det bra!!

»Lite info om mig:


» Lite info om mig:
Ålder: 25år -88 maj.
Sysselsättning: Mammaledig.
Civil Status: Förhållande.
Familj: Sambo "R", dottern Tiffany och lillsyskon i juni.
Djur: 2st katter.

Månaden:

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

»Tiffany ♥

17Juli 2010, 

Tiffany, 2år & 11,5månad. 
3840gram & 49cm lång.

Vikt:
10.250gram, längd: 83cm.
Datum: 17juni 2013

»Gravid lillsyskonet, ♥

*41* +  42.. 

BF 25Juni 2013.
Lillebror / Lillasyster ?? 

Kategorier:

Arkiv

Tidigare år!

Nyfiken, fråga mig:

5 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards