Tiffanys & Lillsyskon, ♥

Inlägg publicerade under kategorin » 2:a Gravid/förlossning.♥

Av julimamma - 12 januari 2013 23:40

När vi var i Göteborg så fick jag gå på en kontroll med lillen i magen. Men det var för att jag pratade med sköterskan om dom visste om de fanns någon som kunde kolla lillens hjärta eftersom Tiffany har sitt fel och det förstod hon absolut. Så hon ringde en docktor men han svarade inte och hon lämnade ett medelenade och då hade han ringt upp och sa att jag måste be min BM(barnmorska) skicka en remiss till de närmaste ställe hemma som kunde kolla upp just hjärtfel, eftersom i Västerås ser dom inte sånt och där är det inga experter som i göteborg och uppsala. Men sen ringde han tydligen upp igen och sa att han tyckte jag skulle komma på ultraljudsundersökning just för att kolla på hjärtat så skulle han skicka efter en som remiss till min BM för de kunde man också göra och den läkaren är dessutom en av dom bästa i hela sverige med.
Jag kunde verkligen inte tacka nej till det så jag gick dit och då fick jag träffa en av Tiffanys läkare som hon har haft ibland på 323:an när vi har varit där så hon kände till Tiffanys fel och då var det inte en helt främande person för mig heller så jag kände mig verkligen trygg med henne och sen efter att hon hade kollat i ca 1timme så kallade hon på sin läkare som skulle också kolla för att verkligen vara säker på det hon hade sätt och det stämde mycket väl det hon hade kollat på och han sa att det såg JÄTTE FINT UT och det finns inga hjärtfel på den lilla. 
Han sa även att de kunde vara svårt och se om den hade något hjärtfel eftersom det är ganska tidigt för det ser man bättre vid vecka ca 19-20 och uppåt men det var inga problem alls att se på lillens hjärta för det vart jätte fina bilder och man såg tydligt med. Så det släppte verkligen en stor oro över att de inte fanns något hjärtfel, var så glad så jag nästan sprang tillbaka till Tiffany som var ledsen och väldigt missnöjd..
 

Av julimamma - 8 januari 2013 21:14

  •  Första dagen for din senaste mens var 17-Sep-2012
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 24-Jun-2013 (s tecken)
  •  Du är gravid i vecka 17 (16+1).
  •  Bebisen väger c:a 103 gram. *
  •  Bebisen är c:a 13,3 cm från hjässa till fot. *
  •  Du har klarat av 40% av graviditeten.
  •  Du har 166 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 17-Sep-2012 till 15-Dec-2012
  •  Din andra trimester varar från 16-Dec-2012 till 15-Mar-2013
  •  Din tredje trimester varar från 16-Mar-2013 till 24-Jun-2013

    Tankar: Har börja känna mer av att de rör sig i magen och speciellt när jag ska lägga mig på kvällarna för de fladdrar i magen, svårt och förklara men man känner något iallafall. Nyfiken på vad det är för liten i magen som försöker hålla mig vaken ibland på nätterna, men samtidigt vill jag inte vet vad de är för någon det förstör spänningen till förlossningen..
     

Av julimamma - 31 december 2012 00:48

  •  Första dagen for din senaste mens var 17-Sep-2012
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 24-Jun-2013 (s tecken)
  •  Du är gravid i vecka 16 (15+0).
  •  Bebisen väger c:a 69 gram. *
  •  Bebisen är c:a 10,5 cm från hjässa till fot. *
  •  Du har klarat av 37% av graviditeten.
  •  Du har 174 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 17-Sep-2012 till 15-Dec-2012
  •  Din andra trimester varar från 16-Dec-2012 till 15-Mar-2013
  •  Din tredje trimester varar från 16-Mar-2013 till 24-Jun-2013


Tankar: Vi har äntligen fått veta provsvaren och det kan jag säga att de känns skönt faktiskt och få veta att "mini" är frisk och mår bra än så länge iallafall. Det har släppt en del oro och lättnad över axlarna verkligen de gjorde det redan samma sekund när jag fick beskedet. Känns bara så overkligt fortfarande att jag är gravid och är redan i vecka 16, tiden går verkligen fort. Nu hoppas vi bara på att dom från SPMVC ska ringa nu under veckans gång för att kunna göra fostervattenprov som vi har bett dom göra sen om vi får göra de får vi se. Håller tummarna!
 

Av julimamma - 28 december 2012 20:38

Jag fick lov och ringa till Västerås till avdelningen SPMVC där jag har gått när jag har tagit proverna. Tog proverna den 17dec. dom sa att det skulle ta max 1vecka och få svar för dom skulle ringa och tala om det när dom fick veta svaren. Men eftersom dom inte hade ringt så ringde jag till dom idag för att jag ville verkligen veta och då fick jag boka en samtalsbokning med en barnmorska som skulle svara på mina frågor. 
Bokade den sista tiden dom hade idag och så var det bara och vätna på att dom skulle ringa och dom ringde faktiskt tidigare än vad tiden var men de spelade ingen roll. Men barnmorskan var jätte trevlig iallafall och hon talade om att proverna som jag tog den 17dec. som var vävnad på moderkakan(KUB-test) och dom kollade alltså kromosomavvikelserna 13, 18, 21 och 22q11 som Tiffany har. Men proverna såg jätte fina ut och så jag kan ju säga att det var en stor oro som verkligen släppte från mina axlar, men det konstiga var att dom hade fått provsvaren redan den 18dec. men att ingen hade kontakta oss eller skickat brev hem i brevlådan tyckte barnmorskan var jätte konstigt.

När vi var där sist den så fick vi även en ny tid som vi trodde var till att ta fostervattenprover som dom sa men det är de inte alls, den tiden har vi inte ens fått och den tiden vi har fått är vanliga RUL(ultraljudet) så dom skulle ringa tillbaka från SPMVC under dagen men de gjorde dom inte.
För man ska tydligen göra fostervattenproverna runt v.15-17 enligt barnmorskan och jag är i vecka 16 nästa vecka redan så de var ganska bråttom med att få ta dom proverna. Så dom kommer väl ringa förhoppningsvis nästa vecka om en tid för att få göra fostervattenprov också. Men iallafall som jag skrev tidigare dom proverna vi tog då ser iallafall bra ut och det är skönt verkligen och få veta det. Dålig stil av landstinget som inte har hört av sig angående om provsvaren. Hoppas verkligen att dom ringer nästa vecka så jag kan få ta proverna snarast!

Av julimamma - 25 december 2012 16:31

  •  Första dagen for din senaste mens var 17-Sep-2012
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 24-Jun-2013 (s tecken)
  •  Du är gravid i vecka 15 (14+1).
  •  Bebisen väger c:a 55 gram. *
  •  Bebisen är c:a 9 cm från hjässa till fot. *
  •  Du har klarat av 35% av graviditeten.
  •  Du har 180 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 17-Sep-2012 till 15-Dec-2012
  •  Din andra trimester varar från 16-Dec-2012 till 15-Mar-2013
  •  Din tredje trimester varar från 16-Mar-2013 till 24-Jun-2013

   
Vi väntar fortfarande på provsvaren vi tog den 17/12, det skulle ta max 1vecka men de har precis varit jul nu med så jag hoppas vi får svar snarast iallafall. Det skulle verkligen vara en stor del av hjärtat som släpper för man är orolig tills man verkligen får veta svaret. Uppdaterar så fort jag har fått svaret..

Av julimamma - 17 december 2012 21:42

Under dagen som sagt har vi varit på ultraljud och det var mysigt faktiskt sen vid kl 12:30 så hämtade jag och Karin då Tiffany på dagis och efter de gick vi till stan och käkade på Greken. Efter de gick vi runt en stund på stan sen träffade vi en tjejkompis och gick till henne en stund sen hämtade vi hennes son och vidre till Ica maxi och handla lite sen kom jag och Tiffany hem runt kl 20 och då var Tiffany jätte trött. Hon ville inte alls sova middag idag så hon har varit vaken i 13timmar totalt helt otroligt verkligen, men hon somnade ganska direkt när vi kom hem. Jag fryser massor ska strax ta en varm dusch sen ska jag krypa ner i sängen och göra kväller faktiskt är jätte trött ikväll. Kommer inte på så mycket mer och skriva ikväll. Skriver mer när jag har tid. Ha de bra!
Tänkte visa på en bild hur bebisen ser ut, en bild från google. Det är från moderkakan dom har tagit ifrån idag..
   

Av julimamma - 17 december 2012 10:43

  •  Första dagen for din senaste mens var 17-Sep-2012
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 24-Jun-2013 (s tecken)
  •  Du är gravid i vecka 14 (13+0).
  •  Bebisen väger c:a 43 gram. *
  •  Bebisen är c:a 6,9 cm från hjässa till fot. *
  •  Du har klarat av 32% av graviditeten.
  •  Du har 188 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 17-Sep-2012 till 15-Dec-2012
  •  Din andra trimester varar från 16-Dec-2012 till 15-Mar-2013
  •  Din tredje trimester varar från 16-Mar-2013 till 24-Jun-2013

Under morgonen har vi varit till sjukhuset och tagit prover på moderkakan och sen har jag även tagit blodprover med och jag trodde det skulle göra ondare än vad det gjorde så det är skönt. Sen när dom skulle sticka för att ta blodprover så lyckades dom direkt. Sen var det bara och åka hem och vänta på proverna nu som skulle ta max 1vecka. Vi trodde att jag var i vecka 11-12 men det var längre än så alltså 13+0 vilket är början vecka 14. Så BF är runt den 24juni 2013!

Av julimamma - 12 december 2012 23:29

Så fick jag veta att jag är gravid: Min mens var försenad och sista tiden så började jag glömma bort och ta mina p-piller och det visste "R" om så vi visste båda två om att de kunde hända. Men det tog ett tag innan vi fick reda på att jag var gravid för sista mensen var i augusti men vi plusade i mitten av oktober 2012.

Det bästa med att vara gravid: Ganska tidigt fortfarande och har inte kunna direkt kunna glädja mig av denna graviditet för jag har mått så dåligt och tröttheten har gjort att jag inte har orkat så mycket.

 
Det sämsta med att vara
gravid: Må konstant illa och inte kunna behålla någon mat. Tröttheten hindrar en mycket ifrån att orka med de dagliga sysslorna.

 

Mina föräldrar och vänner reagerade:  Mina föräldrar tyckte att vi skulle verkligen igenom detta eftersom vi ändå har också Tiffany och hon har sina behov av oss m.m Det var inte den bästa tidpunkten med denna graviditet pga olika anledningar, förstår dom mycket väl! 
Mina kompisar vart glada men dom visste också till dom mer privata anledningarna så dom tyckte verkligen att vi skulle prata igenom detta och känna efter och försöka få hjälp med detta på traven. Dom skulle stötta mig utifrån vilket beslut än vi skulle ta och finnas för oss om vi behövde även prata med dom om de behövdes. 


Så reagerade min partner:
  Han var inte hemma den morgonen när jag tog ett graviditetstest men ringde hon direkt och talade om att han behövde komma hem. Han jobbade och han skulle ändå hämta oss hemma på morgonen så visade jag testet och vi sa inte så mycket till varandra under den stunden. Jag stod och var jätte ledsen och skakade massor både av att de visade att jag var verkligen gravid. Kändes så overkligt och jobbigt samtidigt men ändå fanns de en liten lycka med samtidigt, svårt och förklara. Men vi har inte tagit de slutgiltiga beslutet ännu om vi ska behålla barnet eftersom vi inte vet om den är frisk ännu. Ska ta prover först och såna saker sen får vi se vad proverna visar och då måste vi ta de slutgiltiga beslutet men vi är ganska överrens om hur vi ska göra ut ifrån allt sen. Känns välidgt skönt ändå tanke på allt som har varit!

»Lite info om mig:


» Lite info om mig:
Ålder: 25år -88 maj.
Sysselsättning: Mammaledig.
Civil Status: Förhållande.
Familj: Sambo "R", dottern Tiffany och lillsyskon i juni.
Djur: 2st katter.

Månaden:

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013
>>>

»Tiffany ♥

17Juli 2010, 

Tiffany, 2år & 11,5månad. 
3840gram & 49cm lång.

Vikt:
10.250gram, längd: 83cm.
Datum: 17juni 2013

»Gravid lillsyskonet, ♥

*41* +  42.. 

BF 25Juni 2013.
Lillebror / Lillasyster ?? 

Kategorier:

Arkiv

Tidigare år!

Nyfiken, fråga mig:

5 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards