Tiffanys & Lillsyskon, ♥

Alla inlägg under oktober 2011

Av julimamma - 11 oktober 2011 00:33

Tiffany 14månader & 22dagar;

  •  Somnar på kvällen kl; 20;30 - 21;00..
  • Vaknar på morgonen kl; 08;00 - 09;00..
  • Sover oftast bara 1gång ibland 2gånger/dag..
  • Åker i sittdelen gjort sen 6,5månad.. 
    (Emmaljunga scooter -09, hello kitty sulky..) 
  • Plockar in småbitar in i munnen som tex majskrokar, maka m.m
  • Leker med sina fötter och stoppar dom i munnen..
  • Jollrar på olika läten, har börja med några få ord..
  • Rullar från mage till rygg / rygg till mage..
  • Hasar sig runt på golvet..
  • Byter leksaken med händerna utan problem..
  • Har haft eget rum sen 5månader, alltid sovit i sin egen säng..
  • Vänder blicken efter ljud / när man pratar med henne..
  • Utforskan folks ansikten (tex näsan, ögon & glasögon m.m..)
  • Sitter själv i matstolen, gjort sen 6månader..
  • Klotterritar på papper med kritor.. 
  • Börja vinka några enstaka gånger..
  • Svarar ibland på frågor som man ställer till henne med JA, NEJ..
  • Kan även göra pincettgreppet..
  • Lärt sig skacka på huvudet NEJ & JA..
  • Går runt i gåstolen, framåt - bakåt och sidorna..
  • Kan sitta själv i flera minuter..
  • Klappar en på axeln när man när tar upp henne ur sängen..
  • Kan visa vart saker och ting är om man frågar tex efter lampan..
  • Lärt sig och vinka..
  • Lärt sig och ta sig runt mer i lägenheten i gåstolen..
  • Lärt sig och klappa händerna enstaka gånger..
  • Förstår enstaka ord..
  • Börja måla med vattenfärger..
  • Gör sina små framsteg med och lära sig och krypa..
  • Det kommer mer enstaka ord..
  • Blir duktigare och ta emot sig när hon ramlar, tar emot med handen eller båda händerna..
  • Börjar stå mer på fötterna när man håller i henne..
  • Kan sitta väldigt stadigt och sträcker sig efter leksaker framför sig.
  • Kan klappa händerna mer nu.
  • Stoppar in bitar i munnen tex. maka, havrefras m.m
  • Kan stå på knäna mer och mer eftersom vi tränar det.
  • Ställer sig mer på fötterna nu och tar några steg ibland.
  • Gör mer framsteg med att försöka lära sig krypa.
  • Kommer mer ord som; é de?, ja, nej, hej tex.
  • Badar gärna själv i badkaret i sin stol.
  • Försöker visa att det är hon som är envis & bestämd.
  • Lärt sig och dricka vatten till maten nu.
  • Kan ställa sig själv på "alla fyra".
  • Lärt sig och äta mer saker själv när hon äter maka m.m
  • Talar om själv när hon äter att hon vill ha vatten/ersättning.
  • Hasar sig runt på golvet på rumpan genom att skuta sig runt med händerna.
  • Flyttar sig runt i "cirklar" när hon sitter på golvet.
  • Har börja med och ta några krypsteg med händerna och försöker med knäna med nu.
  • Kan stå emot möbler om man ställer henne där, står mer än 5min.
  • Pratar mer ord nu med.
  • Försöker härma ord ibland med.
  • Kan hämta sina egna skor från skohyllan när man ska gå ut.
  • Tar av sig haklappen när hon har ätit klart och säger typ "tadtad"(tack).
  • Frågar man henne om hon kan klappa händerna så gör hon det.
  • Vinkar väldigt ofta HEJ DÅ när vi går någonstans.

    Det är allt jag kommer på just nu..
Av julimamma - 11 oktober 2011 00:25

Tiffany - 14månader & 22dagar:
Frukost kl 9:00-9:30 = 1års välling 200ml +maka.
Mellis kl 11:30-12:00 = Havregrynsgröt 1-1½dl + ersättning 100ml.
Mat kl 14:30-15:00 = Mat 1-1½dl + ersättning 100ml. / Vatten.
Middag kl 17:30-18:00 = Mat 1-1dl + ersättning 100ml. / Vatten.
Kvällmålet kl 20:00-20:30 = Havregrynsgröt 1-1½dl + ersättning 100ml / Vatten.
Nattmålet kl 23:00-00:00 =  1års välling 200ml.

Det har hänt lite på matutvecklingen för Tiffanys del. Hon har börja dricka vatten nu med eftersom hon blir erbjuden vatten till maten. Så det känns skönt att hon har gjort någon utveckling på matutvecklingen även om hon kan ha matvägringar till och från.

Av julimamma - 11 oktober 2011 00:10

Imorse vaknade vi runt kl 09:45 och då fick Tiffany välling och så låg vi i sängen och hade mysstund tillsammans och busade. Sen somnade vi om igen vid kl 11-13 och Tiffany var lite snorig imorse när hon vaknade och var lite varm men hade ingen feber. Hon fick lite alvedon, hostmedicin och näsdroppar innan hon skulle sova middag för hon hade lite hosta under dagen med. Men de va inge fara för sen gick de över, bara hoppas hon inte får feber och blir mer förkyld. Har inte haft någon feber ännu, men lite smått varm bara så vi får se under veckan vad som händer. Annars under dagen så har vi varit till lekparken en stund och på en promenad och så handla vi lite sen hem och busade lite. Sen har jag tvättat 2st maskiner med tvätt och hängt upp det, sen har jag diska och gjort rent Tiffanys nappflaskor, fixat ordning mat till Tiffany som hon ska äta imorgon. Ska kolla klart på 112-på liv och död sen blir det och sova för natten, ha det bra!

Av julimamma - 11 oktober 2011 00:02

Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag
Dag 11 – Mina syskon
Dag 12 – I min handväska
Dag 13 – Den här veckan
Dag 14 – Vad hade jag på mig i dag? 
Dag 15 – Mina drömmar 
Dag 16 – Min första kyss
Dag 17 – Mitt favoritminne 
Dag 18 – Min favoritfödelsedag
Dag 19 – Detta ångrar jag
Dag 20 – Den här månaden
Dag 21 – Ett annat ögonblick
Dag 22 – Det här upprör mig
Dag 23 – Det här får mig att må bättre
Dag 24 – Det här får mig att gråta 
Dag 25 – En första 
Dag 26 – Mina rädslor 
Dag 27 – Min favoritplats 
Dag 28 – Det här saknar jag
Dag 29
Mina ambitioner
Dag 30
Ett sista ögonblick

Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag. (10sep.)
 

Av julimamma - 10 oktober 2011 00:56

Dag 09 – Min tro
Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag
Dag 11 – Mina syskon
Dag 12 – I min handväska
Dag 13 – Den här veckan
Dag 14 – Vad hade jag på mig i dag? 
Dag 15 – Mina drömmar 
Dag 16 – Min första kyss
Dag 17 – Mitt favoritminne 
Dag 18 – Min favoritfödelsedag
Dag 19 – Detta ångrar jag
Dag 20 – Den här månaden
Dag 21 – Ett annat ögonblick
Dag 22 – Det här upprör mig
Dag 23 – Det här får mig att må bättre
Dag 24 – Det här får mig att gråta 
Dag 25 – En första 
Dag 26 – Mina rädslor 
Dag 27 – Min favoritplats 
Dag 28 – Det här saknar jag
Dag 29
Mina ambitioner
Dag 30
Ett sista ögonblick


Dag 09 – Min tro. (9sep.)
Min tro till vad? Men jag tror inte på någonting speciellt.

Av julimamma - 10 oktober 2011 00:52

Dag 08 – Ett ögonblick
Dag 09 – Min tro
Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag
Dag 11 – Mina syskon
Dag 12 – I min handväska
Dag 13 – Den här veckan
Dag 14 – Vad hade jag på mig i dag? 
Dag 15 – Mina drömmar 
Dag 16 – Min första kyss
Dag 17 – Mitt favoritminne 
Dag 18 – Min favoritfödelsedag
Dag 19 – Detta ångrar jag
Dag 20 – Den här månaden
Dag 21 – Ett annat ögonblick
Dag 22 – Det här upprör mig
Dag 23 – Det här får mig att må bättre
Dag 24 – Det här får mig att gråta 
Dag 25 – En första 
Dag 26 – Mina rädslor 
Dag 27 – Min favoritplats 
Dag 28 – Det här saknar jag
Dag 29
Mina ambitioner
Dag 30
Ett sista ögonblick


Dag 08 – Ett ögonblick. (8sep.)
Det bästa ögonblick som har hänt för mig det är när jag fick veta att jag vänta Tiffany och självklart när hon föddes. Hon är det bästa ögonblick som har hänt mig.

Av julimamma - 10 oktober 2011 00:46

Dag 07 – Min bästa vän 
Dag 08 – Ett ögonblick
Dag 09 – Min tro
Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag
Dag 11 – Mina syskon
Dag 12 – I min handväska
Dag 13 – Den här veckan
Dag 14 – Vad hade jag på mig i dag? 
Dag 15 – Mina drömmar 
Dag 16 – Min första kyss
Dag 17 – Mitt favoritminne 
Dag 18 – Min favoritfödelsedag
Dag 19 – Detta ångrar jag
Dag 20 – Den här månaden
Dag 21 – Ett annat ögonblick
Dag 22 – Det här upprör mig
Dag 23 – Det här får mig att må bättre
Dag 24 – Det här får mig att gråta 
Dag 25 – En första 
Dag 26 – Mina rädslor 
Dag 27 – Min favoritplats 
Dag 28 – Det här saknar jag
Dag 29
Mina ambitioner
Dag 30
Ett sista ögonblick

Dag 07 – Min bästa vän.(7sep)
Har inte direkt någon BÄSTA VÄN, så de är svårt och svara på den. Men jag brukar umgås med; emma och karin. (som jag kommer på nu).

Av julimamma - 10 oktober 2011 00:37

Dag 06 – Min dag 
Dag 07 – Min bästa vän 
Dag 08 – Ett ögonblick
Dag 09 – Min tro
Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag
Dag 11 – Mina syskon
Dag 12 – I min handväska
Dag 13 – Den här veckan
Dag 14 – Vad hade jag på mig i dag? 
Dag 15 – Mina drömmar 
Dag 16 – Min första kyss
Dag 17 – Mitt favoritminne 
Dag 18 – Min favoritfödelsedag
Dag 19 – Detta ångrar jag
Dag 20 – Den här månaden
Dag 21 – Ett annat ögonblick
Dag 22 – Det här upprör mig
Dag 23 – Det här får mig att må bättre
Dag 24 – Det här får mig att gråta 
Dag 25 – En första 
Dag 26 – Mina rädslor 
Dag 27 – Min favoritplats 
Dag 28 – Det här saknar jag
Dag 29
Mina ambitioner
Dag 30
Ett sista ögonblick

Dag 06 – Min dag. (6sep)
Den dagen mådde jag inte så jätte bra hade jätte ont i magen. Tror det mesta säger allt om min dag.

»Lite info om mig:


» Lite info om mig:
Ålder: 25år -88 maj.
Sysselsättning: Mammaledig.
Civil Status: Förhållande.
Familj: Sambo "R", dottern Tiffany och lillsyskon i juni.
Djur: 2st katter.

Månaden:

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

»Tiffany ♥

17Juli 2010, 

Tiffany, 2år & 11,5månad. 
3840gram & 49cm lång.

Vikt:
10.250gram, längd: 83cm.
Datum: 17juni 2013

»Gravid lillsyskonet, ♥

*41* +  42.. 

BF 25Juni 2013.
Lillebror / Lillasyster ?? 

Kategorier:

Arkiv

Tidigare år!

Nyfiken, fråga mig:

5 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards